الاثنين، 13 يناير 2014

لما نغفل وهو الحقيقة المطلقة

مدركة إن الحقيقة الوحيدة فالدنيا هي #الموت!! بس غظب عني بقيت بخاف من سيرته!! مش خوف إني أموت !! لا بالعكس.. !! حسه إن عندي فوبيا من فقدان أي حد بحبه وقريب مني!! مجرد موت أي حد أعرفه بيسببلي أزمة نفسية!! على مدار الكام سنة اللي فاتوا فقدت ناس كتير!! ومع كل حد فيهم ..كنت بحس حته مني بتتكسر!! كل حد وجعه مختلف عن إللي قبله!! كل حد منهم ليه مكانة فقلبي مختلفة عن التاني!! أوجعهم موت أبويا ثم أعمامي "علي " و" منير." . والقهر والحسرة لما تسمع وفاة حد من صحابك من نفس سنك زي زميل المدرسة محمد صادق وأصدقاء الكلية علياء و أحلام... أحلام اللي كان نفسي أشوفها أوي والشغل والدنيا لخبطت مليون معاد ومعاد.. وغيرهم ناس كتير!! حتى لو مكنتش ترتبطني بهم صله قريبة .. بس على الأقل في موقف أو مكان أو مناسبة أو حتى ذكرى جمعونا سوا!! ده غير سيرة الدم اللي ماليه الشوارع!!

 اللهم لا اعتراض!! فكل مره بقول لازم نعيد حسابتنا !! لازم منتخاصمش!! لازم نبطل تقصير فحق ربنا!! كل مرة قائمة كبيرة من الالتزامات والمحظورات!! وشوية .. وبنسى!! ذاكرة السمك إللي خايفة توديني لطريق مسدود!! بتعافى منها بس مع كل خبر جديد وكأنه قلم نازل على وشي يقولي فوقي!! انتي نسيتي!! ويفكرني بكل التفاصيل!! وساعتها بكتشف أصلًا اني مش ناسية!! أنا متناسية عشان لازم أنسى عشان أعرف أعيش!! هو لو الواحد لازم ينسى حاجة... فهو لازم ينسى إنه ممكن يعيش كتير... لازم ينسى إن الموت للكبار والمرضى بس.. لازم يفتكر إنه مش عارف هو هيقابل ربه الكريم امتى!! ولازم يفكر فأسئلة كتيـــــــــــــــــــــر هتتسئلنا !! عملتوا إيه فحياتكم؟؟؟ لازم يفكر يا ترى كل الناس اللي عرفتهم دول .. هيدعولي ؟؟؟ ولا هينسوني؟؟؟ يارب سخرلي من أهلى وأصحابي وأحبائي من يدعو لي برحمتك بعد مماتي !! دعواتنا لموتانا هي طبطبتنا عليهم فقبورهم .. هي اللي بتأنسهم فوحشتهم !! هي إللي بتنور قبورهم ... لا تنسوا موتاكم من الدعاء.. فكما أسعدوكم فالدنيا .. أسعدوهم في قبورهم .. عسى يسخر الله لنا من يسعدنا يوم نلقاه!! 

اللهم لا اعتراض على قضائك !! فأنت الحق العدل الرحمن الرحيم!! وأنت من بيده مقاليد أمور حياتنا شتى!! أسألك اللهم الرحمة لأحبابي من فارقوا دنياي!! وأسألك الصحة والعافية وطولة العمر لأحبائي ورفقائي في الدنيا!! عسى أنا أسبقهم للدار الأخرة خشية عذاب فراقهم!! فلم أعد أتحمل المزيد من الفراق!! اللهم اجعل الموت راحة لي من كل شر!!

ليست هناك تعليقات: