الاثنين، 13 يناير 2014

يا بخت من له أصحاب يدعوله

وإذ فجأة اكتشفت إن ليا أصحاب وعلاقات ومعارف كتير جدًا ... حاولت أصنف أصحابي دول من ناحية "أقرب أصحاب ليا" .. وإللي فعلًا مش متخيلة من غير وجودهم فحياتي الدنيا كانت هتبقى عامله إزاي.. اكتشفت انهم مش قليلين !! أنا فعلًا ليا أكثر من صاحبة يكادوا يكونوا جزء مني !! أعرف إن الطبيعي إن يكون ليك أنتيم واحد وخلاص بس معايا فعلًا الموضوع مش كدة!! وبعد كده فكرت مين صحاب مهمين وبردوا بحبهم وبحس اننا بنأثر فبعض جدًا ...اكتشفت انهم بردوا كتير أوي !! 

أنا شفت إن الموضوع ده عيب وميزة فوقت واحد... أولًا عيب لأن كتر العلاقات دي بيخليك فعلًا بتقصر فحق كتير منهم  وده فعلًا أنا بعمله ويمكن أنا وناس كتير بعدنا بسبب ده.. وميزة لأن مجرد فكرة إنك عارف إن ليك ناس بتحبهم وبيحبوك من قلبهم وبتفرحوا لفرح بعض وتحزنوا لحزن بعض "نعمة" محروم منها كتيييير أوي... 

وللأسف اكتشفت بردوا إن في ناس بتعتبرني حد مهم عندهم وأنا مكنتش واخده بالي من ده أوي.. أو يمكن كنت بتشغل عنهم .. "حقكوا عليا انتوا خساره فيا"  

خلاصة كلامي: فحياة كل منا أصحاب وعلاقات حلوة إوعى تضيع منك.. حافظ عليها على أد ما تقدر... إوعى تخسر حد .. دور على الناس إللي انت غالي عندهم واديهم حقهم .. حب الناس حاجة جميلة أوي  المشاعر المطلقه إللي من غير مصلحة لها لذة حلوة أوي ..هتحس بقيمتها فعلًا وانت فعز فرحك أو فعز حزنك !! وكفاية إنك تسيب سيرة حلوة بعد ما تنتهي رحلتك فالدنيا ويفضل ليك أصحاب كتيير يفتكروك بالخير ويدعولك بالرحمة 

ليست هناك تعليقات: