الاثنين، 13 يناير 2014

تفائلوا بالخير تجدوه

بقالي فترة بفكر فحال الدنيا ... وليه كل ما بنزل الشارع بحس إن الناس زعلانة ومش مبسوطة... وإن ليه ناس كتير فحياتي يكادوا يكونوا هايلين بس برده مش عارفين يكونوا مبسوطين... عمالة أفكر إيه هي الحاجة اللي نقصانا؟؟ ليه محدش مرتاح ... وللحظات افتكرت تلك الآية من سورة البلد بسم الله الرحمن الرحيم "لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ" صدق الله العظيم ...
ومن قرآتي لعدة تفاسير توصلت إن معنى الآية الكريمة إن ربنا خلقنا فالدنيا لنكابد الحياه ... بمعنى إننا لازم نمر فحياتنا بصعاب ونخرج منها نمر بغيرها وهكذا وإن الحياة الدنيا مش سهلة وميسرة وجميلة ...

الفكرة هنا ... هو إحنا عايشين حياتنا صح؟؟؟ يعني إحنا بنعمل اللي المفروض اتخلقنا عشانه؟؟؟ هل إحنا فعلًا فاهمين الحكمة من خلقنا في كبد... ؟؟؟ أكيد ربنا سبحانه وتعالى مش بيعذبنا ... أنا عندي قناعة تامة إن ربنا أرحم بعباده من أنفسهم وإن ربنا مخلقش الحرام ... وإنه خلق كل حاجة حلال وإحنا اللي حولناها لحرام بأعمالنا...

هل لو كانت حياتنا ميسرة وجميلة كنا هنقول الحمد لله؟؟؟ هل كنا هنعرف يعني إيه صبر ؟؟؟ هل كنا هنحس بحلاوة الرضا؟؟؟ هل كنا هنبقى درجات ؟؟؟ هل كنا هنتعلم حاجة؟؟

طب بما إن كلنا بنمر بظروف ومشاكل صعبة وبنحس إن الدنيا سودا فوشنا .. وبنفضل نقول ليه يارب .. هو أنا عملت إيه... هو أنا امتى هتبسط .. يارب هو انت غضبان عليا... والكلام الكتير الغريب ده ... ليه منحاولش نعتبر كل أزمة فحياتنا هدية من ربنا لينا ...

أه هدية ... وامتحان كمان ... (أمال هندخل الجنة والنار على أساس إيه)

ربنا بيمتحن صبرنا وإيمانا بيه  عايز يشوفنا راضيين بقضاؤه وقدره ولا لا ... عايز يشوفنا بنحمده على السراء بس ولا هنحمده على السراء والضراء... ربنا بيختبر حسن ظننا بيه واننا عارفين ومتاكدين إن لو اجتمعت الدنيا كلها على نفعنا مش هتنفعنا غير باللي كتبهولنا سبحانه وتعالى .. وان لو اجتمعوا على ضررنا مش هيضرونا غير باللي ربنا كتبه علينا ... واللي أكيد في من وراه حكمة .... 


من الاخر إحنا ناقصنا "الرضا" و "حسن الظن بالله" ... تعالوا نقول الحمد لله ونشكر ربنا على الضراء قبل السراء... نشكر ربنا على كل الناس اللي أذيتنا فحياتنا واللي علمونا وعرفونا إن ربنا بيحبنا عشان كدة أظهرهم لينا على حقيقتهم ... تعالوا نشكر ربنا على صحتنا ... تعالوا نشكره على اننا لسه عايشين وعندنا فرصة للتوبة واننا نكون أحسن...

أنا نويت مزعلش من حاجة ... انا نويت أفرح ... انا عندي حسن ظن بيك يارب وعارفة إنك مش هتردلي حاجة إنت عارف إنها خير ليا  ولو منعتها عني يبقى لحكمة ... أنا نويت أتوكل عليك يارب وأعمل اللي عليا وسايبه الباقي عليك... 

تفائلوا يرحمكم الله ... تفائلوا بالخير تجدوه 

ليست هناك تعليقات: