الاثنين، 13 يناير 2014

كفانا عشق لوطن العك

عارفين احنا امتى هنبقى دولة.. لما تبطل نضحك على نفسنا بالشعارات الرنانة زي مثلًا "مصر أم الدنيا" .. قولولي سبب واحد يخليها أم الدنيا ... بتعمل إيه لباقي الدنيا ولا حتى بتعمل إيه لولادها... دي لو كانت لقيتنا على باب جامع كانت هتحبنا أكتر من كدة... "وعندك كمان "شعب متدين بطبعه" !!! هو فين ده ؟؟ شعب معندوش إنسانية ولا ضمير ولا دين... مجتمع بيهين المرأه وبينتهك عرضها وبيبرر التحرش بها.. مجتمع بيستغل الأطفال سواء عن طريق حرمانهم من التعليم وقهرهم فالعمل أو حتى تبرير سوء معاملة أطفال
الشوارع... مجتمع منافق، ووصولي، وحقير !!

 قولولي كدة حاجة واحدة عندنا فالبلد من اختراعنا !! قولولي كدة قيمة عندنا مش موجودة عند أي من الدول التانية !! وبلاش ونبي إحنا أحسن شعب وشعب مضياف عشان إحنا أصلا بنكره نفسنا فمش هنحب ولا نضايف أي حد بيجيلنا .. تقدروا تقولوا إن اللي بيحصل ده Show لزوم الفشخرة ما هو ده إللي احنا فالحين فيه ... والفشخرة دي هي اللي مخليانا نطط على العالم بحضارة السبع ألاف سنة إللي احنا حتى منعرفش عنها حاجة ولا حتى حافظنا عليها ولا فكرنا نطورها... !!

أنا مش ناقمة ولا متشائمة ولا أي من الاتهامات إللي هتتهموني بها!! كل الحكاية إني سألت نفسي إحنا ليه كدة؟؟ كنت بحاول أحط إيدي على المشكلة واعترف بها عشان نعمل على حلها !! المشكلة يا سادة مش حكومة ونظام !! المشكلة "شعب" !! المصطلح إللي أنا مستكتراه علينا أصلًا لأن كتير علينا أن ندرج ضمن قائمة الشعوب !!! البلد دي مش هتتصلح غير لما نتغير ونبطل عنجهية وتنطيط على خلق الله !! لازم نعرف حجمنا !! احنا صـــــــــــــــــــــــــــــــــفـــــــــــــــــــــر على الشمال بالنسبة لباقي الشعوب !! ووجودنا من عدمه مش هيضيف للإنسانية حاجة !! كل واحد يفكر فيها ويشوف إزاي هنبقى مؤثرين بشكل إيجابي !! وإزاي هنوصل للشعارات الرنانة دي بدل من ترديدها بالكلام !!! 

وبعد كل إللي فات !! إدوني سبب واحد يخليني أصبر وأعافر وأحارب وأضحي بعمري وحياتي فالبلد دي !! إدوني سبب يخليني أعتز بهويتي المصرية !! أنا مش ملاك !! وأكيد جزء من المنظومة الفسادة !! بس يمكن حسه إن لسه بتمتع بجزء بسيط من الإنسانية والرغبة فالتغيير وعارفة إني لو فضلت هنا هفقد ما تبقى مني !! اتركوا لي ما تبقى مني !! كل ما أتطلع إليه أن يكون لدي #وطن !!!



ليست هناك تعليقات: